piątek, 4 czerwca 2021

„Marlena. Błękitny anioł w garniturze” - Christopher W. Gortner

Wydawnictwo: Harper Collins Polska
Data wydania: 13 września 2017
ISBN: 9788379770946
Liczba stron: 528

Na tę książkę trafiłam zupełnie przypadkiem i nagle zapragnęłam ją przeczytać. Całkiem spoza mojej listy, to był po prostu impuls. Kultura niemiecka ciekawi mnie od dawna, do tego gdy mowa o złotych latach Berlina… – nie musiałam szukać kolejnych powodów. Poza tym, bliska znajomość Marleny z moim ulubionym pisarzem (Remarque) też nie była bez znaczenia.

Po rozpoczęciu czytania spotkała mnie kolejna niespodzianka – okazało się, że jest to biografia fabularyzowana. Czyta się ją więc jak powieść – tak samo wciąga i trzyma w napięciu. Dla mnie dużo ciekawsze podejście do tematu niż typowa biografia, która często bazuje na suchych faktach i konkretach. W tym wypadku oczywiście wszystkie opisane przez autora wydarzenia miały miejsce, jednak przefiltrował je przez swoją wyobraźnię, dodając dialogi oraz refleksje głównej bohaterki. Całość brzmi bardzo wiarygodnie i spójnie, tak, że czytelnik nie wątpi w prawdziwość tego, co przeczytał.

Ze względu na specyfikę książki, Christopher Gortner opisuje pewien okres życia Marleny Dietrich, od 1914 do 1946 roku. Poznajemy więc dziewczynkę w wieku szkolnym, a żegnamy się z dojrzałą aktorką, która szuka dla siebie nowej drogi. Z posłowia czytelnik dowie się o kilku konkretach dotyczących jej późniejszego życia. Nie mam absolutnie żadnego niedosytu, ani poczucia, że nie poznałam pełnej biografii aktorki. Autor specjalizujący się w biografiach, bazując na licznych źródłach, wyczerpująco opisał postać, która była przedmiotem jego żmudnych i długich badań, chociaż jak sam zauważa – „przygoda z Marleną była najradośniejszą”. Śmiem twierdzić, że też ulubioną.

Jeśli chodzi o samą postać Marleny Dietrich, to czytając tę książkę byłam niejeden raz bardzo zaskoczona. Bez wątpienia była to bardzo ekscentryczna, oryginalna, nonkonformistyczna i silna osobowość, która wiedziała czego chce od życia i dążyła do celu – może nie ślepo, nie po trupach, ale sukcesywnie i właściwie wszystko co osiągnęła zawdzięcza swojej pracy i determinacji. Nie będę przytaczać konkretów, bo logiczne, że Ci, którzy sięgną po tę książkę sami z wielką przyjemnością wszystkiego się dowiedzą. Ja osobiście czuje jedynie niedosyt, ze względu na bardzo ogólne, wręcz incydentalne potraktowanie postaci Remarque'a. Wprawdzie Gortner ujął tę relację z zupełnie innej perspektywy niż tę, którą znam z biografii pisarza, ale żałowałam, że tak rzadko pojawia się na kartach tej książki. Natomiast dużym plusem publikacji jest bardzo dokładne ukazanie miejsca i czasu akcji. Tło historyczne jest dla mnie bardzo ważne przy wybieraniu lektur. Tu czytelnik może się dowiedzieć naprawdę wielu istotnych faktów historycznych, które dopełniają historię Marleny Dietrich.

Zaskakująco dobrze napisana i niezwykle wciągająca lektura o wyjątkowej i kultowej gwieździe światowego formatu. Uwaga: książka może spowodować zwiększoną chęć na obcowanie z dziesiątą muzą. Mam ogromną ochotę lepiej poznać Marlenę na ekranie. Poza tym, czarno białe filmy i klasyka mają jakiś urok. Cóż… będę teraz musiała podzielić swój wolny czas pomiędzy książki a film. Niewykluczone, że sięgnę również po inne biografie napisane przez C.W. Gortnera. Autor wyspecjalizował się w pisaniu określonych książek i chyba warto się im bliżej przyjrzeć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz i zapraszam ponownie.